Konsten att kräva skadestånd

Att kräva skadestånd är en konst, både när kravet riktar sig mot entreprenören som konsulter. Samtliga standardavtal (AB 04, ABT 06 och ABK 09) innehåller begränsningar i tid om hur långt efter fel/skadan har inträffat. Detta eftersom man anser att mottagaren av ett skadeståndskrav har ett befogat intresse att inom kort bli meddelad att det riktats ett skadeståndskrav emot en. Som beställare innebär det här att när ett fel/skada upptäcks i entreprenaden är det av största vikt att snabbt meddela den som ansvarig eller i vart fall den som man tror kan vara ansvarig. Något att ha med sig är att ett skadeståndskrav alltid kan dras tillbaka. Som beställare är det således viktigt att meddela samtliga aktörer som man tror kan vara ansvarig för felet/skadan för att inte riskera att själv bära de ekonomiska konsekvenserna.

 

Hur ska då skadeståndskravet utformas? Skadeståndskravet ska vara precist, tydligt och direkt. Detta innebär följande.

  • Beskriv så tydligt det går vilket fel som uppstått,
  • vilka följdskador som kan uppkomma,
  • vilka ekonomiska konsekvenser som felet kan få, och
  • att skadestånd krävs med ett belopp som kommer att preciseras.

 

Det är viktig att mottagaren kan utläsa hur felet/skadan uppstått för att denna själv ska kunna avgöra om denne anser sig ansvarig eller inte.

 

Avslutningsvis är det viktigaste att skadestånd krävs. Använd inte skrivningar som ”skadestånd kan komma att krävas” eller liknande, utan skadestånd krävs. Och kom ihåg, bättre att kräva för många aktörer på skadestånd och sedan dra tillbaka skadeståndskravet än att kräva för få aktörer på skadestånd och själv få stå de ekonomiska konsekvenserna.

 

/ Hanna Gustavsson